Culture Reject - Culture Reject

>> vrijdag 25 september 2009

Dit eponieme debuut van Canadese singer-songwriter Michael O’Connell zet in een met een lijzig lijntje vocalen en gooit daar verassend en zeer aanstekelijk ritme van percussie overheen. Dat zet de toon voor een album dat een heerlijk eigenzinnige muzikale visie tentoonspreidt. Het heeft even geduurd voordat de lof voor Culture Reject zorgde dat de plaat ook vanuit Amerika de oversteek naar Europa maakte.

Michael’s composities bestaan uit vele, zich rustig voortbewegende, repetitieve lijnen die syncopatisch tegen elkaar worden afgezet. Daardoor wordt er met tempo- en sfeerwisselingen gespeeld in uitermate spannend samenspel. Op dezelfde manier eisen ook voortdurend andere muzikale genres de hoofdrol op. Dat gaat van jazz tot folk tot soul en pure pop. Hij wordt daarin bijgestaan door de opgewekte hoornpartijen van Benji Perosin en Bernardo Padron, de trefzekere bas en percussie van Paul Costello, drums van Dylin North en de lichtvoetige piano, glock en achtergrondvocalen van Karri North. Dat deze muzikanten zo feilloos samengaan in deze authentieke stijlmix zal te maken hebben met Michael’s multi-instrumentale talent. Als soloartiest komt hij simpelweg handen tekort, maar kan daarom zijn bandleden goed aansturen. Het gezelschap staat dan ook als een huis, zij het een zeer veranderlijk exemplaar. Met een bandnaam en titel als Culture Reject is het niet opmerkelijk dat er nauwelijks een afkomst op het geluid is te plakken. Bijzonder is echter dat Michael er goed over waakt dat er weldegelijk een sterke rode draad aanwezig blijft in zijn eclecticisme. Met enige moeite kan ik het typeren als een mix van Martin Hagfors, Sufjan Stevens, Department of Eagles en Broadcast 2000, maar loop al snel vast, omdat het gewoonweg de lading niet dekt. Het zijn slechts momenten van herkenning.

Culture Reject schijnt naast deze uitzonderlijke plaat ook een onverwoestbare live-reputatie te hebben. Aangezien de composities een aangename balans vinden tussen energieke onweerstaanbaarheid en lekkere luistermomenten zal een concert zeker een aanrader zijn. Tot het zover is, zullen we het met dit debuut moeten doen. Dat is bepaald geen straf, want Culture Reject pakt je onverwachts en laat een onuitwisbare indruk achter.

0 reacties:

Doelstelling van deze blog

Meer aandacht voor het (nog) onbekende. In tenui labor of toch niet?

Mededelingen

Donderdag 1 juli: deze week weer een frisse herstart verwacht.
Kort reces tot 13-05-10.
Na een kort reces vandaag (24-02-10) weer aan de post. Inmiddels is deze blog twee jaar geworden!
Gedurende december zullen er minder recensies worden geschreven
21-31 augustus: tijdelijk even geen recensies ivm een kort reces
Zondag 14 juni: Creative Commons licentie BY NC ND van toepassing op alle inhoud
Woensdag 3 juni: zoekfunctie en auteursrechtenonderdeel toegevoegd
Dinsdag 19 mei: template aangepast, hopelijk verbeterd
Vrijdag 15 mei: nieuw template; ontwikkeld door Ourblogtemplates.com, 2008

Auteursrechten

© Copyright Benjamin N. Vis

Uitgezonderd waar anders vermeld, is op alle inhoud van deze blog een Creative Commons Attribution 3.0 License van toepassing. Deze is hieronder gespecificeerd als CC BY NC ND. Voor meer informatie klik op de links aldaar.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP  

Creative Commons License
werk van Benjamin N. Vis, Nieuwe Geluiden is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 3.0 Nederland licentie.