I Am Oak - On Claws

>> dinsdag 25 mei 2010

De naam I Am Oak was in goed ingelichte kringen al enige tijd op omfloerst hoorbaar. In 2008 presteerde de Utrechtse singer-songwriter achter I Am Oak, Thijs Kuijken, het om twee uitgaven in eigen beheer te maken. Nu, op Snowstar Records, kreeg hij terecht de kans om een ruim beschikbaar debuut te maken.

Nog niet zo lang geleden werd de ongelukkige term ‘on-Nederlands goed’ nogal eens gehoord. We hoeven ons talent natuurlijk niet zo te bagatelliseren. Dat blijkt weer uit On Claws. In dit specifieke deel van het folkgenre zijn nog niet veel Nederlandse artiesten openlijk actief. I Am Oak bewijst dat een pure, sobere vorm van hedendaagse folk bij hem in uiterst kundige handen is. Hoewel elektronica en computers geen principieel deel hebben in zijn stijl, vond ook dit project zijn oorsprong in een geïsoleerde slaapkamer. Slechts op het podium is I Am Oak een band. Dat geeft On Claws (dat misschien beter ‘op kousenvoeten’ had kunnen heten) die kenmerkende desolaat melancholische sfeer. Expressieve muzikale elementen worden op gepaste wijze spaarzaam gebruikt. De ritmesectie bestaat voornamelijk uit accenten in plaats van pregnante metronomen. Eenvoud siert de mens.

On Claws is goed gevuld in een korte speeltijd. Desondanks werkt de rust aanstekelijk en de subtiele afwisseling van gemoedstoestanden maken het album tot een volwaardig geheel. I Am Oak het slachtoffer maken van de digitale nummersmentaliteit is zonde, hoewel duidelijk is dat de kleine sfeerstukjes zich voor velerlei toepassingen zouden kunnen lenen. Doordat de aandacht voor excentrieke percussie piekende golven kent en ook een banjo met hier en daar koperblazers gegarandeerd op aandacht kunnen rekenen, werd er al scheutig rondgestrooid met hooggespannen referenties. Sufjan Stevens, Bon Iver en Iron & Wine zijn geliefde smaakmakers. Gek genoeg wordt er bij ‘off beat’ percussie nauwelijks gesproken over het debuut van Adem, terwijl dat hier ten dele zeker toepasselijk zou zijn. Daarnaast kan ook naar de plaat van Matt Bauer worden verwezen. Thijs’ stem is bovendien variabel en kleurrijk. Daarin zijn de fluisterklanken van Ola Fløttum (The White Birch) en zelfs, schuchter, Antony Hegarty te ontdekken.

I Am Oak brengt ons een onbetwiste prachtplaat vol slowcore folk die kan worden gemeten aan grote en minder grote internationale namen. Daardoor zou bijna worden vergeten dat On Claws op zichzelf een zeer heuglijk album is dat tegelijkertijd met gemak iedere echte spiegeling van zich af schudt.

0 reacties:

Doelstelling van deze blog

Meer aandacht voor het (nog) onbekende. In tenui labor of toch niet?

Mededelingen

Donderdag 1 juli: deze week weer een frisse herstart verwacht.
Kort reces tot 13-05-10.
Na een kort reces vandaag (24-02-10) weer aan de post. Inmiddels is deze blog twee jaar geworden!
Gedurende december zullen er minder recensies worden geschreven
21-31 augustus: tijdelijk even geen recensies ivm een kort reces
Zondag 14 juni: Creative Commons licentie BY NC ND van toepassing op alle inhoud
Woensdag 3 juni: zoekfunctie en auteursrechtenonderdeel toegevoegd
Dinsdag 19 mei: template aangepast, hopelijk verbeterd
Vrijdag 15 mei: nieuw template; ontwikkeld door Ourblogtemplates.com, 2008

Auteursrechten

© Copyright Benjamin N. Vis

Uitgezonderd waar anders vermeld, is op alle inhoud van deze blog een Creative Commons Attribution 3.0 License van toepassing. Deze is hieronder gespecificeerd als CC BY NC ND. Voor meer informatie klik op de links aldaar.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP  

Creative Commons License
werk van Benjamin N. Vis, Nieuwe Geluiden is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 3.0 Nederland licentie.