Dr. Dog - Fate

>> zondag 7 september 2008

De vorige platen van Dr. Dog gingen Europa vrijwel ongemerkt voorbij. Volledig onterecht en daar moet deze derde verandering in brengen. De liefde voor de ‘60s wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Gelukkig maar, want als je open kaart speelt kan niemand je beschuldigen van verdoezeling. Voor ons als muziekliefhebbers is het allang leuk dat men de ‘80s hype achter zich gelaten heeft. Daarnaast is het ook direct duidelijk dat Dr. Dog uit Amerika komt en net als het iets theatrale Ferraby Lionheart nostalgie laat zegevieren. De meeste nummers zijn terug te voeren op allerhande invloeden, maar bezitten vrijwel allemaal ook een eigen karakter. The Old Days vangt je gelijk in een leuk staccato pianootje, de dromerigheid van Army of Ancients, het uitnodigende uitroepen over de ritmes in The Rabbit, The Bat, and the Reindeer. Toch is Dr. Dog ook zichzelf, zoals het contemporaine Uncovering the Old laat horen. De relatieve soberheid van Jeremy Jay en de zachtheid van The Loose Salute verpakt in extraverte luisterliedjes. Instrumentaal is het allemaal erg divers van de typische backing vocals tot blazerensembles en orgeltjes, de laid back sound is in alles compleet. Fate is een album dat je met open armen ontvangt en dicht tegen de borst drukt. Het maakt je warm van binnen. Voor iedereen die de ‘60s niet heeft meegemaakt, begrijpt met dit album waarschijnlijk precies hoe het voelde. Daar mag een lange lijst bekende referenties niet aan toornen.

6 reacties:

Anoniem 07-09-2008, 18:38  

Fate is al het 3de officiële album van Dr. Dog.. nuja, eigenlijk het vierde als je de ecthe lo-fi plaat Tootbrush meerekent.
Maar dus, eerste is Easy Beat, tweede "We All Belong" en dan deze...
en dan hebben ze nog 'n album met B-kantjes en Demo's (passed Away, vol.1)

maar geweldige band dus!

Ludo 17-09-2008, 10:32  

hallo Benjamin,
ontdek je blog net. Ziet er super uit. Eigenlijk zou je voor File Under moeten schrijven! We krijgen zoveel promo's in die experimentelere genres binnen. (ik heb net een TaughtMe recensie ingeleverd, inderdaad Adem en vooral Bjork m.i, beetje Pinback ook wel) (www.fileunder.nl)

Benjamin N. Vis 17-09-2008, 10:37  

Bedankt voor je reactie. Helaas is het lot van de recensent soms dat je helemaal geen, onvolledige of foutieve informatie krijgt toegestopt. Als je dan de band niet kent, is het soms moeilijk een correcte weergave van de werkelijkheid te geven. Ik zal de recensie op dit punt aanpassen.
Ik zag op jouw blog dat je Birdengine kent. Ik was erg onder de indruk, maar kon hem niet te pakken krijgen voor promo's. Ik ben benieuwd naar je bevindingen als je verder in zijn werk duikt.

Cheers!

Benjamin N. Vis 17-09-2008, 10:45  

Hi Ludo,

Leuk dat je mijn recensies waardeert! Tot nu toe nog weinig reacties gehad en was de afgelopen dagen even op vakantie, dus lag het werk even stil.
Misschien ken je het gratis blad van de Plato winkels wel. Om en nabij de helft van de recensies hier komen ook daarin te staan. Daar haal ik ook een mooi aantal promo's vandaan.
Vooral de echt alternatieve en onbekende platen (of vaak niet Nederlandse releases) komen daar niet of weinig in.
Zolang ik mijn eigen blog kan houden (en ik moet enigszins zuinig omgaan met mijn tijd), dan zou ik best interesse hebben in File Under. Eerlijk gezegd kijk ik al langer wel eens wat er daar verschijnt.
Zoals je misschien al wel merkt, ben ik vooral van de rustige, stille oftewel emotieve en mooie muziek. Dit ten opzichte van muziek die meer een leuk, grappig, opzwepend of rauw effect nastreven, wat ook mooi kan zijn, maar waar de nadruk ergens anders ligt.
Ik hoor graag weer van je.

Ludo 17-09-2008, 11:54  

ah de Plato! Ik dacht al, deze stukjes moeten gewoon ook nog gedrukt dan wel op een grotere site verschijnen, daarvoor zijn ze te goed en zijn er gewoon te weinig mensen die over dit soort werk schrijven. (anders zou het een waste of talent zijn zeg maar)

de Plato zelf pik ik bijna nooit op. Er zit er ook geen in my hometown..

[i]Zolang ik mijn eigen blog kan houden (en ik moet enigszins zuinig omgaan met mijn tijd), dan zou ik best interesse hebben in File Under. Eerlijk gezegd kijk ik al langer wel eens wat er daar verschijnt.
[/i]

stuur maar 'ns een introductie-mailtje naar fileunder@fileunder.nl ik kan natuurlijk niet voor de baas (Coen aka Storm) spreken, maar ik denk dat ie allang blij is als je b.v. 2-4 recensies per maand kan aanleveren.
Ik doe er zelf 1 per week en daar klaagt ook niemand over, en er zijn ook wel mensen die er gemiddeld 1 per 2 weken doen.

Benjamin N. Vis 17-09-2008, 11:57  

Zal ik zeker doen! Bedankt voor je enthousiasme!

Doelstelling van deze blog

Meer aandacht voor het (nog) onbekende. In tenui labor of toch niet?

Mededelingen

Donderdag 1 juli: deze week weer een frisse herstart verwacht.
Kort reces tot 13-05-10.
Na een kort reces vandaag (24-02-10) weer aan de post. Inmiddels is deze blog twee jaar geworden!
Gedurende december zullen er minder recensies worden geschreven
21-31 augustus: tijdelijk even geen recensies ivm een kort reces
Zondag 14 juni: Creative Commons licentie BY NC ND van toepassing op alle inhoud
Woensdag 3 juni: zoekfunctie en auteursrechtenonderdeel toegevoegd
Dinsdag 19 mei: template aangepast, hopelijk verbeterd
Vrijdag 15 mei: nieuw template; ontwikkeld door Ourblogtemplates.com, 2008

Auteursrechten

© Copyright Benjamin N. Vis

Uitgezonderd waar anders vermeld, is op alle inhoud van deze blog een Creative Commons Attribution 3.0 License van toepassing. Deze is hieronder gespecificeerd als CC BY NC ND. Voor meer informatie klik op de links aldaar.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP  

Creative Commons License
werk van Benjamin N. Vis, Nieuwe Geluiden is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 3.0 Nederland licentie.