John Vanderslice - Romanian Names

>> woensdag 17 juni 2009

John Vanderslice is al ruim tien jaar een gevestigde naam in de Amerikaanse alternatieve muziek, maar voor mij bleef hij tot nu toe onterecht wat onder de radar. Een klein beetje onderzoek naar zijn verleden levert vooral een mooie collectie releases op die geenszins voor elkaar onder doen en allen een herkenbare sfeer herbergen. John Vanderslice is een creatief wonder dat op eigengereide wijze zijn songs in elkaar steekt met gebruik van een scala aan instrumenten en vooral een hoofdrol voor de analoge techniek. De ietwat rauwere afwerking van analoge instrumenten en opnames geeft zijn sound een heel rijk gevoel. Er heerst een zware atmosfeer die vooral heel veel ruimte geeft aan pure melodische schoonheid. Hij heeft ook een goede reputatie als producer. Zo werkte hij aan Spoon’s Gimme Fiction en The Mountain Goats’ Heretic Pride en We Shall Be Heard. Daarnaast valt het op dat hij vaak artiesten op sleeptouw genomen heeft die vervolgens de weg vonden naar een breed publiek en lof kregen van de critici. St. Vincent, Okkervil River en Bishop Allen zijn daar voorbeelden van. Bovendien opende hij in 1997 al een eigen studio in San Francisco, Tiny Telephone genaamd. Dat is echter voor het eerst niet de studio waar zijn nieuwe werk is opgenomen. Dit keer koos hij voor de geborgenheid en beperkingen van zijn kelder thuis. Hierdoor is de nadruk in het bijzonder op structuur komen te liggen en dat hoor je. Vervolgens liet hij de songs en de samenstelling van het album voorzichtig rijpen, wat zorgde voor het coherente geheel. De verhalende lijn is echter een stuk minder nadrukkelijk aanwezig dan voorheen. Romanian Names, zijn debuut voor label Dead Oceans, volgt namelijk twee albums op die duidelijk ook een politieke boodschap in zich droegen: Pixel Revolt en Emerald City. Romanian Names kent aan de ene kant de subtiele complexiteit van geduldige ontwikkeling, maar heeft aan de andere kant een inventieve en associatieve spontaniteit behouden. Al vanaf het begin heeft hij uit vele invloeden een zeer eigen geluid gedestilleerd en sindsdien weet hij daar telkens weer vooruitstrevend mee om te gaan. Ondanks dat Romanian Names een nieuw schrijfproces kent, is het beslist een echte Vanderslice gebleven waarin zachte, lommerrijke composities spaarzaam opgeschrikt worden door ingehouden scherpe randjes. Deze huidige plaat is een must voor kenners, maar net zozeer een prachtig beginpunt.

0 reacties:

Doelstelling van deze blog

Meer aandacht voor het (nog) onbekende. In tenui labor of toch niet?

Mededelingen

Donderdag 1 juli: deze week weer een frisse herstart verwacht.
Kort reces tot 13-05-10.
Na een kort reces vandaag (24-02-10) weer aan de post. Inmiddels is deze blog twee jaar geworden!
Gedurende december zullen er minder recensies worden geschreven
21-31 augustus: tijdelijk even geen recensies ivm een kort reces
Zondag 14 juni: Creative Commons licentie BY NC ND van toepassing op alle inhoud
Woensdag 3 juni: zoekfunctie en auteursrechtenonderdeel toegevoegd
Dinsdag 19 mei: template aangepast, hopelijk verbeterd
Vrijdag 15 mei: nieuw template; ontwikkeld door Ourblogtemplates.com, 2008

Auteursrechten

© Copyright Benjamin N. Vis

Uitgezonderd waar anders vermeld, is op alle inhoud van deze blog een Creative Commons Attribution 3.0 License van toepassing. Deze is hieronder gespecificeerd als CC BY NC ND. Voor meer informatie klik op de links aldaar.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP  

Creative Commons License
werk van Benjamin N. Vis, Nieuwe Geluiden is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 3.0 Nederland licentie.