Rachael Dadd - The World Outside is in a Cupboard
>> vrijdag 18 juli 2008
Sinds de Engelse folkscene uit het slop is getrokken duiken er constant nieuwe, zeer getalenteerde muzikanten en collectieven op. Rachael Dadd is zo iemand die indruk weet te maken met haar uitgeklede droomfolk. De instrumentatie is spaarzaam opgebouwd en de instrumentale partijen hebben minimalistische trekjes. De hoofdrol wordt afwisselend bekleed door gitaar, banjo of piano, maar voortdurend opgeëist door de zachte, boeiende stem van Rachael. De repeterende dynamiek heeft iets bezwerends. De sfeer hangt in tussen Tara Jane O’Neill, zonder alle elektronica en samples, en de verstilde schoonheid van Bon Iver. Daarnaast heeft ze het overtuigende karakter van Lou Rhodes, terwijl ze spanning en variatie toevoegt door een aparte muzikale visie. De experimentele trekjes kunnen worden vergeleken met Mechanical Bird, zeker als de voorzichtige percussie zich van zijn mechanische kant toont. Ze durft risico’s te nemen door licht dissonant naar harmonieën toe te trekken. De hulp van backing vocals is goed gedoseerd en de persoonlijke aard is uitzonderlijk bewaard in slaapkamer- en studio-opnames. Er gaat enorme rust uit van het spanningsveld tussen geborgen liefde en bedrieglijke hoop. De muziek is toegankelijk en introspectief tegelijk. Luister naar het betoverende Caught in the Weight, de tekst van O-Mend-O-Darn-O of de romantiek van Telephone. De onderwerpen zijn kleinschalig, herkenbaar en dichtbij, maar door de interpretatie van Rachael Dadd raken ze gemystificeerd. Ze krijgt het hart op de juiste plaats. Haar perspectief komt ook visueel naar voren in het mooie artwork, een worsteling tussen organische groei en metrische orde. The World Outside is in a Cupboard vat het gevoel treffend samen. De perfecte balans op het album maakt een intiem prachtplaatje.
0 reacties:
Een reactie posten